tirsdag 26. april 2011

Skopelos!

Hei, igjen.
Så kjekt med alle kommentarene. Godt å høre om det fine påskeværet, og om kossen det går hima. :-)
Jesu kiste i kirken.
Her har me hatt ein spennende fortsettelse på ferien. Påsken var heilt utrolig. Natt til lørdag var eg oppe halve natten og gjekk i lystog, gjennom de trange gatene i Skiathos.Prestene gikk fremme og messet, og byens befolkning gikk bak og "svarte" med sang og lys, og bar på Jesu kiste og masse relikvier. En helt utrolig stemning. På morgenkvisten ruslet jeg tilbake til båten, til et nydelig lys over Skiathos by. Neste natt var det Ådne og Robert som hadde nattevåk. Lys ble sendt inn fra Jerusalem til kirken vår, og påsken ble feiret med prester som gaulte høgt iflg Robert, og alle tente hverandre sine lys, med lyset fra Jerusalem. Det hele ble avrundet med fyrverkeri og masse mat til de fastende. Passende nok som en inngang til Mathias sin bursdag.
Det var kanskje ikkje så lurt å reise på denne tiden i forhold til vær og vind, men absolutt verdt det med sånne ekte kulturelle opllevelser og lite av disse turistene ( me telle selvfølgelig ikkje som turister...)

Dagen etter var det feiring av Mathias. The Skiathos way. Bakeren syns Mathias va så skjønn, at han spanderte halve kaken på han. Komme te å rulla him disse ungene. Bildene ligge desverre på det andre kamera. Så gjekk me over til Skopelos, og nøyt det herlige været til litt seiling.

Kapteinen i sitt ess.

Dagen i dag har vært vel spennende, når me klarte å setta tauet i propellen te noen tyskere. Lærte mange nye tyske gloser i dag.. To minutt før hydrofoilen la til to m. bak båten vår klarte dagens helt, altså Ådne, å skjære løs tauet og flytte båten, halvnaken og blodig i ekte James Bond stil... Så eg bør vel kanskje gå og ta meg litt av han, når eg tenke meg om.. 

Avslutte bare med et bilde av MEG og Robert på toppen av et noe høyt fjell. Etter forespørsel fra mine mange følgere der ute.. En historie eg får fortelle en annen gang.. So long for now :-)

6 kommentarer:

  1. Hei
    Ja dere klarer å få max utav de fleste situasjonene.
    Nå er jeg spent på om dere kommer til å forhale til andre havner med mindre fare for å treffe tyskere.
    Kan du si noe om hvordan båten oppfører seg i sjøen, Ådne?
    Hvordan klarer dere å sikre Elise ombord, og hvorda lager dere mat og sover ombord.
    Her i Haugesund går d med d samme,vi er så glad for at dere koser dere og opplever spennende ting. Ja, nå har du sett lyset, Sonja Heidi!!!

    SvarSlett
  2. Hei Sonja
    Det ser ut som de har det heilt fantastisk, pass på å nyta kvart minutt. knallkjekt å sjå så masse flotte bilete. Har ikkje fått mailen din og dermed ikkje funne bloggen før i dag. Fekk adresse frå Brit K.
    Har lagt ut ein del bilete frå vår påske på facebook. Me har hatt masse folk og masse lamming. Det er ein brå vår og flott vær her. Kusomen kom i går, kvitveisen forrige veka.
    Hels gjengen, blir kjekt å følgje med her.
    Åse

    SvarSlett
  3. Dette var ekte spenning, Sonja Heidi! Håper du skriver bok når du kommer hjem. Da kan vi lese om ALT dere er med på sammenhengende. Jeg hadde elsket å være med på påskefeiringen deres. FOR en opplevelse! Du beskriver så levende, at jeg kan nesten se det for meg. Tenk at du hører på Tine Marie og meg også! Nydelig bilde av deg og Robert...ønsker flere...! Må fortelle Mathias at siste babyen jeg tok imot skulle få et kjempe fint navn...ja...Mathias! Kos dere videre

    SvarSlett
  4. Hei
    Langtidsvarslet for de nordlige Sporadene er virkelig bra. Bortsett fra 1. mai (søndag) er det sol i 7 dager og mellom 14 og 16 grader.
    Laber bris.
    Hvor langt østover planlegger dere å seile de neste 5 dagene?

    SvarSlett
  5. Den påskefeiringen hørtes helt utrolig ut, minne for livet tenker jeg=)
    Måtte le når jeg leste om tauet i propellen til tyskerne -det måtte jo bare være dere som havner i sånne situasjoner, heldigvis ordner det seg for snille jenter og gutter=)
    Sååååååå kjekt -og fint å se bilde av deg og Robert Sonja......håper det kommer flere.
    Gi Mathias en god og forsinket bursdagsklem fra alle oss, han har nok hatt den beste bursdagen ever.
    I morgen skal jeg på dips kurs, og siden klokken er 22.10 -så er det vel på tide å ta det siste kurset på dataen......alltid i siste liten, høres kjent ut det -ikke sant? hihihi....
    Kos dere masse videre, gleder meg til neste oppdatering:=)

    SvarSlett
  6. Hei igjen,
    Håper dere fortsatt har det bra. Ville bare fortelle at vi har sett det store kongelige bryllupet England i dag på T.V. Er veldig glad at jeg har beholdt britisk statsborgerskap! I dag var jeg stolt av å være britisk i alle fall! Husk at du også er halv engelsk, Sonja Heidi. Kos dere videre. Savner dere masse. Stor klem fra bestemor.

    SvarSlett